Kommunikation er ALT

Kommunikation og samarbejde er alfa og omega i vores samfund. Vi er et videnssamfund. Vi er ikke længere et industrisamfund. Vores viden er vores store aktiv. Det er den, vi eksporterer og omsætter til ydelser og produkter, der også kan eksporteres. Så vi vægter naturligvis god kommunikation i vores arbejdsliv – og i vores privatliv – for den sags skyld. Men hvordan opbygger man egentlig god kommunikation? Et er at kunne skrive en venlig e-mail. Noget helt andet er det at kunne få den sande besked over bordet, ikke? Du kan sikkert godt skrive en venlig e-mail til dine medarbejdere, som fortæller dem, at de skal være forberedt på, at der kommer svære tider. Men får du din virkelige besked igennem? Er det måske ikke bedre at skrive det, som det er: Der vil komme nedskæringer – og du vil gerne have forslag til, hvordan I kan undgå, at nogle må sendes hjem fra arbejde – uden løn?

Mulighederne

Den ene arbejdsgiver vil vælge den første udgave, hvor der blot bliver advaret. Den anden vil måske vælge den anden udgave, hvor problemet fremlægges, og hvor der samtidigt bliver inviteret til, at I sammen finder en løsning. Hvad der bedst kan jeg ikke sige. Jeg kan bare fortælle, at udgave nr. 2 sikkert vil skabe en mere positiv stemning, imens udgave nr. 1 vil skabe frygt og rygter. Hvad er bedst på en arbejdsplads, hvor samarbejde er det vigtigste? Du har svaret. Så det, skal jeg ikke belemre dig med her. Min pointe er, at der er mange måder at kommunikere på. I nogle tilfælde skal man måske advare. I andre skal man vise tillid.

Det handler om mere end ord

Men kommunikation sker ikke kun via e-mails, der sendes ud via intranettet. Kommunikation er også kropssprog. Det er mimik – og handlinger er, også kommunikation. Du har sikkert oplevet, at en kollega har vendt sig om, og er gået, fordi du kom til at sige noget, som han eller hun ikke brød sig om. Hvad har kollegaen sagt til dig: Han/hun har sagt: Dig gider jeg ikke at høre på. Måske var der noget sandt i det, du sagde. Kunne du have sagt det på en anden måde, så du faktisk fik din kollega i tale om det problem, der er opstået imellem jer? Måske.

Teambuilding er både samarbejde og kommunikation

Her er det, at enkle, men effektive, små teambuilding øvelser kan være en utrolig stor hjælp til dagligdagen. Der er jo sådan, at vi helst ikke vil ind i konflikter med hinanden. Men for at undgå det så skal vi forstå hinanden, og det er lige præcist det som teambuilding øvelser kan være rigtigt godt til: At fremme forståelsen for, hvordan vi kommunikerer – som individer og som et team.

Det behøver ikke at være store og dyre teambuilding events, som sikrer, at I får en god kommunikation. Det kan være gratis, små øvelser, som I laver med jævnlige mellemrum, så I lige kan bliver frisket op på hvem I hver især er, og hvordan I udtrykker jer. Og ja, det er meget nemmere at lege sig frem til god kommunikation. Det kan jo tage måneder at løse konflikter, der er fremkaldt af dårlig kommunikation. Hvis du er i Hovedstadsområdet kan jeg anbefale dem her til teambuilding i København.

Scroll to Top